Huishoudelijk reglement

HUISHOUDELIJK REGLEMENT COMPUTER CLUB MAASVOGELS

1.

De aanmelding als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van een daartoe door het bestuur vastgesteld formulier (het aanmeldingsformulier) dat samen met een informatieblad aan het kandidaat-lid wordt verstrekt.

2.

Op het aanmeldingsformulier dienen de volgende gegevens door het kandidaat-lid te worden verstrekt en door ondertekening te worden bekrachtigd:

a. de door de vereniging verlangde persoonsgegevens, nodig voor de verenigings- registratie;

b. dat het lid overeenkomstig de statuten en het huishoudelijk reglement zal handelen en zich daaraan zal onderwerpen.

3.

Bij toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens wettelijke vertegenwoordiger, onder opgave van het verschuldigde inschrijfgeld en de eerste contributietermijn.

3A.

Bij niet-toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid onder opgave van redenen. Daarbij wordt tevens vermeld binnen welke termijn en hoe in beroep kan worden gegaan bij het bestuur..

4.

Elk lid heeft, op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de regels, als gesteld het huishoudelijk reglement, de volgende rechten:

a. deelname aan de trainingen, lessen en overige activiteiten van de vereniging;

b. het doen van voorstellen voor activiteiten op clubavonden.

c. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie in de organen van de vereniging;

5.

Het bestuur stelt jaarlijks de contributies vast voor de onderscheiden categorieën van leden,

Naast de hoogte van de onderscheiden contributies stelt het bestuur tevens de wijze van inning van de verenigingscontributies vast (overmaken via de bank).

De contributie voor buitenleden wordt jaarlijks vastgesteld door het bestuur.

6.

Bestuur

Het bestuur kent de volgende functies:

a. voorzitter; (moet nog een nieuwe benoemd worden)

b. secretaris;

c. penningmeester;

7.

Benoeming en benoembaarheid

1. Het bestuur kan voor elk te benoemen bestuurslid een kandidaat stellen.
Voorts heeft elke stemgerechtigde in de algemene vergadering het recht kandidaten te stellen. Deze kandidaatstelling dient, met inachtneming van een termijn van ten minste veertien dagen, schriftelijk aan het bestuur te geschieden. De kandidaatstelling dient vergezeld te gaan van verklaring van de kandidaat, dat deze een eventuele benoeming zal aanvaarden.
Het bestuur kan besluiten een kandidaatstelling te aanvaarden waarbij de termijn van ten minste veertien dagen niet is aangehouden indien:

a. een kandidaat zich binnen deze periode terugtrekt;

b. er binnen de gestelde termijn nog geen kandidaat is aangemeld.

Reglementair aftredende bestuursleden worden geacht kandidaat te zijn tenzij zij ten minste vier weken vóór de algemene vergadering aan het bestuur mededelen, dat zij niet voor herbenoeming in aanmerking wensen te komen.

2. Gekozen bestuursleden treden in functie op de dag volgend op die waarop de algemene vergadering is gehouden. Bij een tussentijdse benoeming treedt de benoemde in functie op de dag, volgend op die van zijn benoeming.

3. Afgetreden bestuursleden worden geacht te zijn afgetreden aan het eind van de dag waarop de algemene vergadering is gehouden.

8.

Bestuursvergaderingen

1. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee andere bestuursleden dit nodig achten.

2. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de bestuursleden ter vergadering aanwezig is.

3. Alle besluiten worden genomen met meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen. Blanco stemmen worden geacht ongeldig te zijn.

9.

Voorzitter

De voorzitter heeft de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de vereniging.

Hij leidt de algemene vergadering en de bestuursvergaderingen. Hij vertegenwoordigt de vereniging bij officiële gelegenheden. Hij beslist in bestuursvergaderingen bij staking van de stemmen.

Secretaris

De secretaris is verantwoordelijk voor:

a. het houden van de notulen van de vergaderingen;

b. het voeren van de algemene correspondentie;

c. het in goed geordende staat houden van het archief;

d. de verzorging van het algemene ledenregister;

e. f. de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op te dragen werkzaamheden.

Hij wordt in zijn werk zo nodig bijgestaan door respectievelijk kan een deel van zijn taken overdragen aan derden, zoals notulist, 2e secretaris, redactie en ledenadministratie.

. Penningmeester

De penningmeester beheert de gelden en bezittingen van de vereniging.

Hij is verantwoordelijk voor:

a. en verplicht tot het op verantwoorde en zo rendabel mogelijke wijze bewaren van de aan hem afgedragen en/of toevertrouwde gelden van de vereniging;

b. het innen en het administreren van de contributies.

c. de controle van deze inkomsten aan de hand van de uit de ledenregisters af te leiden verplichtingen van de leden;

d. het innen en administreren van de overige inkomsten;

e. het beheer van de kas waarbij de hoeveelheid contanten, behoudens goedkeuring per geval van het bestuur, een bedrag van € 80 niet te boven mag gaan;

f. het tijdig verrichten van alle betalingen, de controle daarop en het administreren daarvan;

g. het opstellen en bijhouden van een lijst van alle bezittingen van de vereniging;

h. het jaarlijks op de algemene vergadering verslag uitbrengen over de financiële positie van de vereniging, in het bijzonder over het afgelopen verenigingsjaar;

j. het opstellen van een begroting voor het komende jaar die, na goedkeuring door het bestuur vastgelegd wordt.

Kascommissie

De kascommissie is belast met de controle van en het toezicht op het geldelijk beheer van de penning­meester en brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het bestuur.

Dit rapport wordt in de eerste vergadering van elk jaar aangeboden en zal strekken tot het al of niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid en tot decharge van het bestuur.

Indien onregelmatigheden worden geconstateerd of vermoed wordt onmiddellijk verslag uitgebracht aan het bestuur.

Besluitvorming

1. Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen tenzij in de statuten anders is bepaald.

Bij een schriftelijke stemming zijn ongeldig de biljetten die:

a. niet zijn ingevuld;

b. een persoon niet duidelijk aanwijzen;

c. ondertekend of op andere manier zijn gekenmerkt;

d. namen bevatten van personen die niet verkiesbaar zijn;

e. onleesbaar zijn.

Wijziging van het huishoudelijk reglement

Dit reglement kan alleen worden gewijzigd door een besluit van de vergadering, genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen.

Een voorstel tot wijziging van dit reglement moet ten minste drie weken voor de datum van de vergadering op de gebruikelijke wijze aan de bestuursleden zijn bekendgemaakt.

Dit reglement en/of wijzigingen treden in werking met ingang van de dag, volgend op die waarin de algemene vergadering het besluit daartoe heeft genomen.

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van …………………….

Het bestuur:

……………………………….., voorzitter

……………………………….., secretaris

……………………………….., penningmeester

Plaats een reactie